Klávesačky přivezly dvě zlata ze Slovenska!

Email Tisk PDF

„Nina Cenková – prvé miesto, Radka Štoková – takisto prvé miesto, obidve zo ZUŠ Střřřřežina Hraděc Králové!“ Jak vám to zní? Nám ta slovenština takhle zněla hrozně mile! A vůbec nám nevadilo, že nám učitelům organizátoři mezinárodní keyboardové soutěže v Považské Bystrici neustále vyčítali každé Ř v našich jménech – po dva dny jsme prostě byli ONDRŽEJ Vávra a Raděk ŠKERŽÍK, ZUŠ STRŽEZINA!

Nina Cenková byla na mezinárodní soutěži poprvé a hned se jí v konkurenci 15 soutěžících od Ústí nad Labem až po Košice podařilo dosáhnout na první příčku v kategorii do 13 let. Porotu zaujala hlavně vlastními nápaditými úpravami skladeb a improvizacemi, které si připravila společně s panem učitelem Vávrou.

 

Radka Štoková soutěžila na Slovensku už potřetí. Po předloňském třetím místě a loňském titulu absolutní vítězky si i letos odváží vynikající úspěch, který je o to cennější, že v nejvyšší kategorii nad 16 let byla ze všech soutěžících úplně nejmladší.

Považskobystrická soutěž zažívá obrovský vzestup zájmu – loni se účastnilo 80 soutěžících, letošní 7. ročník už přivítal 130 klávesistů ze 40 škol včetně zástupců 14 českých ZUŠ. Mezi nejúspěšnější školy patří domácí ZUŠ Považská Bystrica a také ZUŠ Senec, z našich si vždy velmi dobře vede ZUŠ Hranice na Moravě a teď už mezi klávesové „velmoci“ můžeme směle zařadit i Střezinu!

A na závěr ještě několik čerstvých klávesáckých postřehů... Kvalita soutěžních výkonů se stále zvyšuje a velmi vyrovnává, a tak úspěch slaví vedle muzikálnosti a samozřejmého ovládání nástroje především originalita, stylovost a tvůrčí přístup ke hře. Některé soutěžní výkony obzvláštně na modernějších nástrojích měly zvukové parametry srovnatelné téměř až se symfonickým zvukem, jiné zase naplno využívaly syntetických „vesmírných“ zvuků. Z absolutního vítězství se radoval čtrnáctiletý reprezentant ZUŠ Třinec, který slavil úspěch svým neuvěřitelně vyzrálým až profesionálním jazzovým projevem. Zkrátka - keyboard se opět ukázal být nástrojem obrovských možností a také výborným prostředkem k obecné hudební výchově - aby totiž klávesák byl skutečně dobrým hráčem, musí tak nějak celkově té muzice rozumět: musí mít detailní přehled o každém hudebním stylu, který hraje, a když používá třeba zvuk trumpety nebo kytary, tak také musí vědět, co se na tu trumpetu nebo kytaru dá a nedá zahrát, aby jeho hra byla přesvědčivá a stylová. Letošní soutěž také potvrdila, že keyboard nestraní žádnému hudebnímu stylu - když si najdete tu svoji správnou hudební „parketu“, a pokud to děláte dobře, pak je úplně jedno, jestli hrajete cimbálovku, symfonii nebo jazz.

Radek Škeřík